maanantai 20. kesäkuuta 2011

Nettitoimintojen historiaa

Kävin läpi Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelman internetissä olleita toimintoja entisen lehtorin, Esa Salmion kanssa. Esa Salmio toimi koulutusohjelmassa tuntiopettajana, lehtorina ja asiantuntijana 2000-luvun alusta asti ja oli paljolti vastuussa verkko-opetuksen sujumisesta ja muista tieto- ja viestintäteknisistä asioista. Hänen toimenkuvaansa kuului olla tekninen ja pedagoginen tuki verkkopedagogisisssa seikoissa. Nyttemmin Salmio on siirtynyt vastaavanlaisiin työtehtäviin, mutta koko yliopiston mittakaavassa.

Keskustelussa nousi esiin verkkopedagogiset seikat ja erityisesti Virt@-koulutusohjelma (http://virta3.uiah.fi/). Taideteollinen Korkeakoulu teki yhteistyötä muiden yliopistojen kanssa tarjoten kuvataideopettajien pätevöittämiskoulutusta nimen omaan etä- ja monimuoto-opiskeluna. Virt@ on ollut ilmeisesti pioneeriprojekteja verkkopedagogiikassa ja saanutkin osakseen mielenkiintoa. Verkkoa on hyödynnetty myös Sivuaineverkossa, joka tukee luokan- ja aineenopettajien sivuianeopintoja.


graafi 2

Muita tämänhetkisisiä verkkoprojekteja ovat ainakin:
Arted.uiah:
Projektitietokanta:
Taidekasvatuksen kuva-arkisto (vai kuvataideopetuksen kuva-arkisto):
Aalto ArtEd -blogi
Synnyt -lehti
Kuviscast -podcastit
Hollo-instituutti
Kooman blogi
Timo Kuohukosken opetusblogit:
Mediapedagogiikka:
Kuvan tarkastelu:
Introduction to Photography:
Koulutusohjelmassa on ollut myös paljon muita verkkokokeiluja, kuten Kuhasumppu ja Taukotila, mutta jotka ovat jääneet historiaan. Salmion mielestä on ollut hyvä, että on tehty paljon erilaisia kokeiluja, joista on voitu aina oppia mikä toimii ja mikä ei.
Puhuimme myös siitä, miten juuri taidekasvattajien ammattitaitoa tarvitaan verkossa toimimisessa. Salmion mukaan tulevaisuudessa tarvitaan erityisesti ihmistietoa, tiedon analysointia ja tiedon visualisointia. Näitä kaikkia pitäisi ainakin löytyä visuaalisen kulttuurikasvatuksen ammattilaisilta.
Puhuimme myös hieman tiedottamisesta, mutta Salmio ei juurikaan ajatellut toimiaan tiedottamisen vaan pedagogisen ja teknisen avun kannalta. Tämä on koulutusohjelmassa, kuten kaikkialla muuallakin, iso haaste. Miten saada jaettua tietoa niin sisäisesti, kuin ulkoisestikin?

-Heikka



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti